Kesäblogisarjassamme tutustumme OMD:n digitaalisen markkinoinnin ammattilaisiin. Mitä tekee SEO-Manager? Entä Social Media Producer? Lue kolmen digitaalisen asiantuntijan tarinat viiden kysymyksen pikahaastatteluina. Tällä viikolla esittelyssä Digital Planner Karoliina Kupari.

Mikä on tehtäväsi OMD:lla pähkinänkuoressa?

Suunnittelen digitaalisia kampanjakokonaisuuksia asiakkuusjohtajien ja eri spesialistien kanssa.

Minkälaisten asioiden kanssa työviikkosi kuluu?

Viikot täällä ovat todella vaihtelevia. Tyypillinen työviikkoni riippuu monesti asiakkaiden luonteesta sekä tarpeista, välillä työskentelen asiakkaiden tiloissa ja muuten toimistolla. Tähän vuoteen on myös mahtunut yhteinen koulutusmatka Pariisiin asiakkaan kanssa. Digitaalisen suunnittelijan työnkuva on hyvin monipuolinen, joskus tehdään luovempaa suunnittelua kuten vaikuttajamarkkinointikokonaisuuksia ja välillä taas optimoidaan ja raportoidaan tuloksia, mikä puolestaan vaatii enemmän analyyttistä ja loogista ajattelua.

Minkälaista on ollut työskennellä OMD:lla?

Tykkään erityisesti siitä että OMD:lla panostetaan työkulttuuriin. Kiinnitän työkulttuuriin erityistä huomiota sillä kirjoitin pro-graduni siitä, miten muun muassa työkulttuuri vaikuttaa työnantajamielikuvaan ja -hyvinvointiin. Tämä on siis pistänyt positiivisesti silmään OMD:lla. Hyvästä yhteishengestä kertoo myös se, että meillä kannustetaan ja annetaan tunnustusta kollegoille hyvin tehdystä työstä. Digitaalisessa markkinoinnissa on toki välillä nopea tempo, mutta toisaalta tahtiin oppii sopeutumaan, kun löytää itselleen sopivia työskentelytapoja.

Mitkä ovat mielestäsi tämän hetken kolme isointa trendiä digitaalisessa markkinoinnissa?

Autenttisuus sisällöissä ja vaikuttajamarkkinoinnissa – Aitous ja samaistuttavuus ovat asioita jotka vetävät tällä hetkellä kuluttajia puoleensa. Samalla mediakenttä pirstaloituu jatkuvasti, eli ihmiset seuraavat vahvasti sitä mikä heitä kiinnostaa henkilökohtaisesti. Tämän takia nichevaikuttajat ovat kovassa huudossa. Ei ole enää niin paljon selkeitä tunnistettavia massakohderyhmiä, pelkästään oma ikäluokkani pitää sisällään jo todella monenlaista kohdeyleisöä.

Lyhyet vertikaaliset videot – Lyhyempi videoformaatti ollut jo jonkin aikaa pinnalla mutta on lähtenyt viimeistään tänä vuonna räjähdysmäiseen nousuun. Markkinoijilla on tällä hetkellä painetta kiteyttää viestiään mahdollisimman tiiviiseen muotoon. Somea selataan nopeasti ja siksi on päästävä asiaan madollisimman pian. Harva jää katsomaan someen mitään kokoillan elokuvia.

Äänimainonta ja äänihaut – Ääniviestit korvaavat nopeaa vauhtia tekstailun, samalla podcastit ja äänikirjat ovat tulleet radion rinnalle. Kun esimerkiksi seuraa miten nuoret viestittelevät keskenään vaikka whatsappissa, voi ymmärtää mitä tarkoitan. Myös äänihaut Googlessa yleistyvät nopeasti. Tällä hetkellä Yhdysvalloissa tehdään jo äänihakumainontaa. On mielenkiintoista seurata, mihin suuntaan tämä audiokulttuuri kehittyy tulevaisuudessa.

Kesälukuvinkkisi. Eli mitä markkinoinnin kirjoja tai julkaisuja suosittelet lukemaan?

Luen todella paljon muutakin kuin pelkästään markkinoinnin julkaisuja joten tässä hieman toisenlainen kesälukulista:

  • Malcom Gladwellin Blink. Gladwell haastaa tapaamme ymmärtää päätöksentekoamme. Hän korostaa erityisesti alitajuisen ajattelun tärkeyttä, sillä teemme silmänräpäyksessä paljon johtopäätöksiä, joista emme ole edes tietoisia. Monesti intuition kuunteleminen voi olla hyödyllisempää kuin asioiden liiallinen analysointi. Tämä teos on hyödyllinen jokaiselle markkinoijalle.
  • Mark Deuzen Media Life. Tieteellinen teos hollantilaisen yliopistoprofessorin tutkimuksista siitä, kuinka median käyttämisen sijasta olemme alkaneet elää mediassa, ja miksi elämästämme on tämän takia tullut hyvin julkista. Tämä kirja tarjoaa tärkeää pohdiskelua siitä, miksi media on meille niin tärkeää, ja miten elää merkityksellistä elämää tässä uudessa tietoyhteiskunnassa, jossa emme enää mene erilliseen nettiin vaan elämme siellä lähes koko ajan.
  • Pema Chödron The places that scare you. Tämä kirja opastaa kohtaamaan itsensä tulemalla tietoiseksi omista irrationaalisista peloista. Chödron huomauttaa että omat pelot tekevät meistä helposti katkeria ja jopa vihamielisiä. Omia pelkoja voi kuitenkin käyttää polttoaineena ja niiden kohtaaminen voi auttaa tekemään maailmasta hieman paremman paikan. Sopii oppaaksi monelle elämän osa-alueelle.
  • Mediatutkimuksen piiristä löytyy paljon kiinnostavia suomalaistutkimuksia. Muutamia kiinnostavia tutkijoita ovat esimerkiksi Vilma Luoma-Aho, joka on tutkinut muun muassa sidosryhmäsuhteita ja digitaalisten yleisöjen muodostumista. Johanna Sumiala, puolestaan puhuu paljon mediarituaaleista ja mediatisaatiosta, sekä Pekka Aula, joka on yksi tunnetuimmista maineentutkijoista. Kiinnostavia tutkijoita ja tutkimuksia mediatutkimuksen piiristä on lukuisia, mutta tässä jo muutamia, joihin media-alalla työskentelevien voi olla kiinnostava tutustua.