Tekoälystä puhutaan paljon – niin meilläkin. Keskustelua käydään paljon esimerkkien kautta, mikä on hyvä – ne ovat kuitenkin ensimmäinen askel tekoälyn mahdollisuuksien ymmärtämiseen. Jokaisen markkinoijan on tärkeää hahmottaa, miten AI muuttaa markkinoinnin suunnittelua ja ostamista tai miten se demokratisoi mainonnan luovien suunnittelua ja isojen datamassojen visualisointia. Tekoälystä voi hakea inspiraatiota tapahtumien rikastamiseen, tuotekehityksen kiihdyttämiseen tai tietyillä toimialoilla jopa oman bisneksen kasvattamiseen. Virtuaalivaikuttajista nähdään sekä onnistuneita että nopeasti alas ajettuja caseja ja some tuntuukin monelle turvalliselta alustalta aloittaa kokeilut.  

 

– Ajassa, jossa iso osa tekoälypuheesta on teknologiakeskeistä, caset tekevät siitä ymmärrettävämpää ja samaistuttavampaa.  

 

 Iso osa AI-kokeiluista tapahtuu helppokäyttöisillä generatiivisen tekoälyn työkaluilla tai näiden kaupallisilla versioilla. Osa pääsee testaamaan alustatoimittajien monipuolisempia tekoälykirjastoja. Toki kaupallisissa työkaluissa haasteena on dataturvallisuus, siksi konsernimme AI-kehitys ponnistaakin oman globaalilla datalla koulutetun tekoälyn integroimiseen olemassa oleviin suunnittelutyökaluihin. Tekoälyn vastuullisen käytön kouluttaminen on iso osa työkalun käyttöönottoa.  

 

Joulu keskellä huhtikuuta eli omat tekoälytyökalut testiin

Viimeisen vuoden ajan kansainvälisessä organisaatiossamme on kehitetty omaa työkalukirjastoa – demovideot eri käyttötapauksista muuttuivat vihdoin konkretiaksi, kun omaan suunnittelutyökaluumme Omniin yhdistetty AI-assistentti lanseerattiin laajempaan käyttöön. Turvallinen käyttöympäristö ja globaalin konsernin datalla koulutettu tekoäly, joka integroituu suunnittelun eri vaiheisiin vie nopeasti AI:n käytön ihan eri tasolle.

Seuraavana onkin vuorossa opettaa tekoälylle olennaiset suomalaisista; tavastamme käyttää ja huomata mediaa, kanavien vaikuttavuudesta ja kuluttamisen erityispiirteistä. Tekoälytyökalujen heikkous kun on välillä ymmärtää kulttuurillisia ja maakohtaisia eroja ja ihmisten motivaatioita.

 

Prosessit, prosessit, prosessit

Jokaisen on tärkeää kokeilla tekoälytyökaluja, jotta oma tapa promptata eli käskyttää työkaluja löytyy. Tehokkuutta käyttöön saadaan, kun ymmärretään, miten tekoäly vaikuttaa eri suunnitteluvaiheisiin ja tuo aidosti lisäarvoa – ja missä kohtaa on oikeasti syytä todeta, että tämä osa-alue on syytä hoitaa puhtaasti ihmisälyllä. Meillä tässä työssä auttaa isosti AI taskforce, joka kasaa eri osa-alueiden asiantuntijat yhteen antamaan oman inputtinsa tekoälyn kehittämiseen.

Ihmiset & näiden mielikuvitus keskiöön

Tärkein voima tekoälyn valjastamiseen ovat ihmiset, joita työkalut, prosessit, kulttuurit ja esimerkkitarinat tukevat. Koska yhtä oikeaa tapaa käyttää työkaluja ei ole, eri ihmiset saavat samoista työkaluista eri asioita irti – siksi jatkuva dialogi ja omien kokemusten jakaminen on tärkeässä roolissa ihan joka organisaatiossa

Totesin tämän itse käytännössä, kun jumituin tylsään aikuisuuteen kesken kuvatyökalujen opettelun: ruutua ihmetellyt 9-vuotias uskalsi promptata ilman mitään mielen rajoituksia ja kuvitukset pesivät omani leikiten. Sama leikkisä asenne ja uteliaisuus auttavat meitä aikuisia saamaan tekoälystä paljon enemmän irti.

Todistetusti nuoret myös ovat tekoälyn käytössä ja suhtautumisessa tilastojen kärjessä – taas yksi muistutus siitä, miksi tekoälystä on tärkeää puhua organisaation joka tasolla.

Ensi kerralla luvassa

Meiltä kysytään paljon, miten tekoäly vaikuttaa markkinoinnin suunnitteluun ja rooleihin seuraavien vuosien aikana. Seuraava AI-kirjoituksemme syventyykin siihen.

 

Kirjoittaja: Päivi Arffman-Koskinen, Business Strategist, OMD Finland