OMD järjesti yhdessä Omnicom Media Groupin kanssa 9.3. markkinointiteknologian aamiaisen Suomen markkinointialan johtaville yrityksille. Olimme kutsuneet partnerimme Emarsyksen, B2C Marketing Cloudin puhumaan siitä, kuinka kansainväliset verkkokauppatoimijat hoitavat markkinointia asiakkaiden koko elinkaaren ajalla. Petri Mertanen ja Ron Luntanen Annalectista puhuivat uudesta palvelusta nimeltään Predictive Conversion Modeling. 

Tapahtuman tärkein tavoite oli nostaa esiin markkinointiteknologian mahdollisuudet Suomessa,  minkä avulla isot yritykset voivat kasvattaa kilpailuetuansa. Tapahtumasta saatu palaute oli erittäin positiivista ja kiinnostusta tulevaisuudessa järjestettäviin vastaaviin tapahtuviin on selkeästi havaittavissa.

Annalect: Predictive Conversion Modeling

Koneoppimisen hyödyntäminen analytiikassa on nousemassa merkittäväksi tekijäksi, jotta voidaan entistä paremmin ennustaa kuluttajan käyttäytymistä web analytiikan avulla. Ron ja Petri kertoivat paljon siitä, kuinka perinteinen web analytiikka on aikaa vievää. Lisäksi siitä saatuihin insighteihin ja/tai tuloksiin vaikuttaa paljon analyytikon oma kokemus.

Tähän tag manager on luonut muutosta erityisesti Googlen käyttäjille. Ron selitti kuinka he hyödyntävät gradient boostingia heidän mallinnuksessaan. Malli perustuu päätöspuu algoritmiin

 Predictive Conversion mallinnuksen avulla on mahdollista

  • Uudelleenmarkkinoida perustuen ennustettuun reaktioon
  • Profiloida asiakkaita erilaisiin ryhmittymiin perustuen heidän käyttäytymiseen nettisivuilla
  • Tehdä konversio-optimointia
  • Twinnauksella saadaan kasvatettua potentiaalisten asiakkaiden kohderyhmää

Emarsys: Asiakkaan elinkaaren aikainen markkinointi & asiakkaiden pitäminen

Rob Burbeay kertoi esityksessään kuinka tekoälyn avulla voidaan luoda personoituja kokemuksia isolla skaalautuvuudella keskittyen erityisesti asiakkaiden säilyttämiseen, jotta heidän elinkaarensa arvoa saadaan kasvatettua. Forrester Wave nimesi Emarsyksen vahvaksi suoritujaksi heidän Cross-channel campaign management Q2 2016 tutkimuksessa.

Konversioiden saaminen ja asiakkaiden säilyttäminen on vaativampaa kuin koskaan, sillä ihmiset haluavat tulla kohdelluiksi yksilöinä. Tämä luo brändeille haasteen, kuinka erottautua markkinoilla. Asiakaskokemuksen kehittäminen koetaan usein haastavaksi, sillä usein asiakaskokemus ja data kulkevat eri siiloissa. Asiakaskokemusta tulisi kehittää datan avulla, jotta saataisiin mahdollisimman suuri ROI eli tuotto tehdyille investoinneille.

Rob tiivisti esityksensä neljään avainkysymykseen – Kuka, mitä, milloin ja kuinka.

Tarvitset älyä tietääksesi kuka. Personointia, jotta kerrot oikeaa viestiä asiakkaallesi. Milloin, jotta automaatio kertoo viestisi oikeaan aikaan.  Kuinka vastaa siihen, minkä kanavan avulla tavoitat asiakkaasi.

Lopuksi

Kaiken kaikkiaan tapahtuma oli menestys ja ihmiset nauttivat konkreettisesta teknologisesta näkökulmasta markkinointiin. Markkinointiteknologian hyödyntäminen on nykypäivänä erityisen tärkeää, sillä kuluttajien huomio saadaan kiinnitettyä erittäin lyhyeksi ajaksi. Haluamme myös jatkossa järjestää tämänkaltaisia tapahtumia ja otamme mielellämme vastaan myös ehdotuksia siitä, mistä aiheista sinä haluaisit kuulla. Lähetä toiveesi ja lataa esitykset täältä.