Elämä on kasvamista

Tai sitten se on Syksyn Sävel. Talouskasvu on taas kasvukriitikoidenkin mielestä enemmän in. Onneksi.

On tärkeää, että yritykset pystyvät tarjoamaan uusia, kohtuuhintaisia ratkaisuita, jotka voivat elvyttää kulutusta ja kasvattaa taloutta. Kasvu on liiketoiminnan ja terveen yrityskulttuurin happi. Yritys joka ei luo uutta kasvua kuihtuu pois.

Kasvavat tuotteet vastaavat uudella tavalla nousevaan tarpeeseen. Trendien tunnistaminen ja huolellinen pureskelu cocktailiksi itsensä kanssa auttaa  yrityksiä suunnittelemaan liiketoimintaa, jotka synnyttää mikrotrendejä, ja saa nostetta kuluttajien kiinnostuksista ja arvoista. Joskus jopa kliseisimmistäkin.

Ostamisen mielenmaisema alkukesästä 2025 on hieman pelokas, mutta myös kierteisellä tavalla toiveikas koska kaiken ei todellakaan enää odoteta pysyvän automaationa samanlaisena. Kuluttajat ovat oppineet sopeutumaan jo kuudetta vuotta peräkkäin nopeasti muuttuvaan maailmaan. ja voittavat yritykset luovat vauhdilla näkymää, miten tämä vaikuttaa heidän kasvustrategioihinsa.

Suomalaiset kuluttajat ovat edellisvuotta kiinnostuneempia teknologisista innovaatioista, terveydestä ja yhteiskunnallisista asioista. Helppous ja nopeus, eskapismi ja viihde päivittäisessä käyttäytymisessä kamppailevat oman elämän parempaan hallintaan ottamisen ja fiksummin toimimisen kanssa.

Toukokuun 2025 trendiruokalistalta löytyy neljä ilmiökokonaisuutta, joiden nimiin ainakin huomattava osa suomalaisista vannoo kiinnostusta.

Tekoäly,  sähköiset kulkuvälineet ja kiinnostus robotiikkaa kohtaan osoittavat, että insinöörikansaksi mollatut suomalaiset ovat kiinnostuneita uusista teknologioista ja innovaatioista. Ymmärrys siitä, kuinka läpidigitalisoitunutta talous ja arki on kasvaa, samalla kun kännykän ja läppärin äärellä käytetty aika on noussut liki seitsemään tuntiin päivässä. Osana kasvaa kiinnostusta teknologiaan ja talouteen myös sijoittaminen on aiempaa trendikkäämpää. Ekonomien ja humanistien on muuten turha arvostella insinöörejä liiasta tuoteintoisuudesta, vaan hoitaa oma osansa tuplasti nykyistä inspiroituneemmin.

Tekoälyn ja robotiikan nousu ihmisen rinnalle ja ohi yhä useammissa asioissa haastaa meitä kysymään, keitä me olemme ja mitä me haluamme olla. Ehkäpä ravistelevien muutosten vuosikymmen tekee meitä valmiimmiksi todelliseen ravistuskokeeseen. Ihan arkisen tekemisen tasolla on hassua huomata, miten käyttäjäystävällisiksi muotoillut tekotyövälineet pelottavat edelleen useita alan ihmisiä.

Uudenlainen mediakäyttö ja jatkuvat talouden, kulttuurin ja maailmanpolitiikan käänteet luovat kasvavaa pohjaa uudenlaiselle yhteiskunnallisuudelle. Hallituksen arvostelu, reippaampien yhteiskunnallisten muutosten vaatimukset, Trumpin haukkuminen ja kirjavat kannanotot Euroopan ja maailman kehityksestä kertovat, että suomalaisilla on vahvoja mielipiteitä ajankohtaisista poliittisista aiheista. Politiikasta puhuminen ja kannanottaminen itse on taas hyväksyttävämpää. Yhteiskunta, jossa kaverit eivät voi olla eri mieltä asioista on kammottava visio.

Alkoholittomuus ja terveelliset elämäntavat korostavat kuluttajien pyrkimystä kohti terveellisempiä valintoja. Tämä voi osaltaan johtua kasvavasta hyvinvointitietoisuudesta, johon miehetkin heräävät aiempaa nuorempana. Nautintoaineista trendaavat energiajuomat ja nikotiinipussit sekä Dubai -suklaa. Muita hömppiä hittejä ovat leveät farkun lahkeet, darts, Megaforce, Minecraft, juoksukengät ja Temu.

Kepeämmistä kevään trendeistä esimerkiksi KAJ, 90-luku, vadelman maku ja klassikkovaatteet osoittavat, että perinteet ja kulttuuri ovat edelleen merkittäviä suomalaisille. On nähtävissä, että menneisyydessä on voimaa sekä nostalgisena ajatuksena että brändinä. Käytettyjen tuotteiden kaupasta tulee yhä trendikkäämpää ja iloisempaa.

Brändi on yrityksen strategia tarinamuodossa. Brändistään piittaamaton yritys on mielipuoli, joka ei välitä mitä asiakkaat hänestä ajattelevat. Brändistä piittaamattomalta johtajalta puuttuu tarina, jolla hän johtaa ihmisiä. Varo yrityksiä, joilla ei ole vahvaa brändiä.

Kari Tervonen
Omnicom Media Groupin Roadmap Director

Haluatko keskustella kasvusta? Ota yhteyttä