Tammikuu on oiva paikka katsastaa mitä kaikkea digitaalisen markkinoinnin parissa työskentelevän kannattaa pitää mielessä tänä vuonna. Viime vuonna samaan aikaan pohdimme muun muassa, että laadukas ja aito sisältömarkkinointi on nousussa, videot ovat tiivistymässä kaikissa kanavissa sekä muistutimme siitä, että maksullisuus ohjaa entistä enemmän näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Suurin osa näistä trendeistä tulee näkymään tänäkin vuonna, mutta mitä muuta voimme odottaa vuodelta 2019? Tässä kuusi asiantuntijamme poimintaa. 


Yhä lyhene
vät videot 

Videot ovat jo täyttäneet somefeedimme, ja videosisällön voittokulku sen kuin jatkuu sekä orgaanisella että mainospuolella. Videoiden on ylipäätään erotuttava uutisvirrasta ja kilpailijoista, ja mainosvideoiden on tehtävä se jatkuvasti lyhyemmässä ajassa. Alle 10 sekuntia ja joissain tapauksissa jopa alle viisi sekuntia kestävät, etenkin vertikaalimuotoiset videot suorittavat maksetuissa somekampanjoissa parhaiten.  
Stories-muodon videot tulevat kasvamaan erityisen vauhdikkaasti, ja osuvin sisältö on usein helposti lähestyttävää ja muistuttaa kuluttajan seuraamien henkilöiden tuottamaa materiaalia verrattuna pitkälle tuotettuihin pätkiin. 

Personalisaatio 

Käyttäjädatan perusteella mainontaa voidaan kohdentaa tehokkaammin kuin koskaan aiemmin. Ostopäätöksistä tulee kuluttajalle helpompia ja nopeampia, ja dataa voidaan käyttää myös kuluttajan ja brändin suhteen vahvistamiseen. Esimerkiksi Spotify ja Amazon hyödyntävät käyttäjädataansa varsin luovasti ainutlaatuisen asiakaskokemuksen luomiseen. 

Myös inbound- ja sähköpostimarkkinoinnissa personalisaatio nostaa edelleen päätään. Onnistunut sähköpostimarkkinointi perustuu vuonna 2019 entistä enemmän niin otsikoiden kuin sisältöjen personalisaatioon ja oikean viestin saamiseen oikealle asiakkaalle oikeaan aikaan. Tekoälyratkaisut tukevat monen menestyksekkään brändin digitaalista ostokokemusta. 

Tarinallisuus, tunteet ja läpinäkyvyys 

Viimeisen vuoden aikana yritysten ja erilaisten toimijoiden läpinäkyvyys ja avoimuus ovat nousseet keskeisiksi teemoiksi. Samaan aikaan tämän päivän arjen haasteiden keskellä brändit, jotka onnistuvat ilahduttamaan ja tarjoamaan seuraajilleen osuvaa ja tunteisiin vetoavaa sisältöä, vievät potin. Tarinat, jotka liittyvät kaikkia koskettaviin ilmiöihin ympärillämme, rakentavat sidettä kuluttajien ja yritysten välille. Osa brändeistä myös valitsee avoimesti puolensa ajankohtaisissa, mielipiteitä jakavissa keskusteluissa: vaikka se voi johtaa suoraan jopa väliaikaiseen asiakaskatoon, samaa mieltä olevien kuluttajien kanssa suhde vain vahvistuu.  

Vaikuttajamarkkinointi 

Vaikuttajien käyttö kampanjoissa yleistyy, erityisesti mikrotasolla jolloin vaikuttajat ovat vielä helpommin lähestyttävämpiä ja seuraajan näkökulmasta ehkä myös luotettavampia. Mikrovaikuttajien seuraajat ovat siis yleensä aidosti kiinnostuneita ja sitoutuneita vaikuttajan esittelemiin kaupallisiin sisältöihin. Oikein valittujen vaikuttajien kautta on mahdollisuus puhutella yleisöä, joka ei pelkälle perinteiselle mainonnalle lämpene. Selvitimme viime syyskuussa yhdessä Troot Networkin kanssa mm. miten tubettajien kanssa tehdyt kaupalliset yhteistyöt vaikuttavat 18-35-vuotiaiden ostopäätöksiin ja miten niihin suhtaudutaan. 

Chatbotit yleistyvät 

Some ja digitaalinen maailma ei koskaan nuku, ja keskustelu tuotteista ja palveluista käy kuumana 24/7 niin hyvässä kuin pahassa. Brändien on oltava valmiita vastaamaan ja reagoimaan asiakaspalautteeseen lähes reaaliajassa. Erilaiset chattibotit esimerkiksi Facebook Messengerissä tuovat tähän tehokkaita ratkaisuja säästäen aikaa ja kuluttajalta perinteistä puhelimessa jonottamista. Yritykset, jotka reagoivat nopeasti kuluttajien eri tarpeisiin ja kysymyksiin ovat vahvoilla vuonna 2019. Esimerkiksi lentoyhtiö KLM on jo kauan palvellut asiakkaitaan Facebook Messengerin kautta. 

Äänihaut nousussa 

Äänellä on jo mahdollista ohjata älypuhelinta ja kodin elektroniikkaa, joten luonnollisesti myös äänellä hakeminen Googlesta ja muista hakukoneista yleistyy tänäkin vuonna. ComScore on arvioinut, että jopa 50% kaikista mobiilihauista tehdään äänellä vuonna 2020. Äänihaut ovat käteviä ja nopeampia, ja kaupungilla liikkuessa puhelimeen on turvallisempi puhua kuin kirjoitella käsin katsomatta eteensä. Äänihaut ovat luonteeltaan yleensä keskustelevampia ja pidempiä kuin kirjoittaessa, mikä kannattaa pitää mielessä verkkosivustoja optimoidessa. Ääni on muutenkin nosteessa: podcastit ja erilaiset äänikirjat ovat vahvasti kuluttajien suosiossa tällä hetkellä.

Edessä on siis kiinnostava vuosi digimarkkinoinnin kannalta, täynnä uusia mahdollisuuksia. Tulevissa blogipostauksissa tulemme esimerkiksi keskittymään tarkemmin eri markkinoinnin osa-alueiden kehitykseen ja tulevaisuuteen sekä siihen, miten digitaalisesta markkinoinnista voi tehdä entistä tuloksellisempaa. Tarkka blogimme lukija huomaa myös, että suurin osa vuoden 2018 trendeistä korostuu edelleen tänä vuonna. 

Haluatko kuulla lisää tuloksellisesta digitaalisesta markkinoinnista? Tilaa blogimme suoraan sähköpostiisiniin pysyt kartalla teknologian ja strategisen markkinoinnin viimeisimmistä trendeistä.