Markkinoinnin vaikuttavuudesta puhutaan paljon ja itseäni viisaammat ovat visualisoineet, että varmistamalla markkinointiin riittävät investointitasot, suunnittelemalla aidosti erottuvaa luovaa ja ymmärtämällä tuotteiden väliset halo-efektit, luodaan vahva pohja toimivalle tekemiselle. Tavoitteita tukevat mediavalinnat ja fiksusti optimoidut toimenpiteet varmistavat onnistumisen.

Tekoälyn kehittyminen muuttaa kuitenkin kaikkia näitä tasoja helpottamalla ja nopeuttamalla vaikuttavan markkinoinnin suunnittelua, datan käsittelyä sekä johtopäätösten tekemistä. Tämä kuitenkin vaatii sen, että tekoäly on opetettu ymmärtämään markkinoinnin – mutta myös paikallisen markkinan nyanssit.

 

Mikä muuttuu?

1. Markkinoinnin suunnittelijoiden työ nopeutuu ja aikaa vapautuu luovuudelle, skenaarioajattelulle ja uuden testaamiselle.

2. Mediaostajien rooli monipuolistuu – kanavasuunnittelun ja ostamisen rinnalle vaaditaan kykyä operoida työkaluja, validoida tekoälyn suosituksia optimoida mainonnan sisältöä dataan perustuen. Hybridiosaamisen tarve kasvaa, mutta samanaikaisesti tekoäly myös tukee osaamisen laajentamista.

3. Kaikkien arjesta poistuu toistuviin kysymyksiin kuluvaa aikaa – olemme tunnistaneet pitkän listan asioita, joita tyypillisesti kysymme mediasuunnitteluun liittyen ja osan vastauksista voimme jatkossa siirtää tekoälyn vastuulle. Kansainvälisessä ketjussamme tekoäly hallinnoi esimerkiksi jo ostotilausnumeroita, poistaen inhimillisiä virheitä ja turhaa hallinnollista työtä.

 

Tekoälyä pitää arvioida sekä tehostamisen että vaikuttavuuden näkökulmasta

Tekoälyn käytön suunnittelussa sorrutaan usein sen lähestymiseen vain työn tehostamisen tai suunnittelukulujen säästämisen kautta. Vähintään yhtä tärkeää on jokaisen käyttötapauksen yhteydessä pohtia sitä, miten teknologia myös parantaa mainonnan vaikuttavuuden suunnittelua ja kykyä muuttaa ihmisten mielikuvia. Tekoälyllä tehostaminen voi johtaa pahimmillaan siihen, että kaikkien markkinoijien viestit ponnistavat samalla datalla opetetun generatiivisen tekoälyn suosituksista ja lopputuloksena on geneerinen mainosmössö. Yksi tärkeimmistä oivalluksista ketjumme omaa tekoälyä kehitettäessä on ollut opetettavan datan laatu ja monipuolisuus, koska tekoäly on oikeasti vain niin hyvä kuin data ja näkemykset, joita se käyttää suositustensa muodostamiseen.

 

Omni Kompassi – miksi olemme opettaneet oman tekoälyn?

Ylpeänä lanseeraamme suomalaisen tekoälyn, OMNI Kompassin käyttöön. Kyse on ketjumme oman turvallisen ympäristön sisään rakennetusta markkinoinnin suunnittelun ChatGPT:stä, mutta sillä erolla, että tekoälyn taustalla on oikeaa dataa ja se pystyy antamaan luotettavasti lokaleeja suosituksia. OMNI Kompassille on syötetty järjetön määrä tietoa suomalaisten kulutuskäyttäytymisestä ja kaikkien Suomessa toimivien medioiden tavoittavuudesta, profiileista ja hinnoittelusta – sekä pitkä liuta vastauksia niihin kysymyksiin, joita kysymme arjessa toisiltamme.

 

OMNI Kompassin kolme konkreettista hyötyä:

 

1. Suunnittelu nopeutuu
Oikeissa käsissä kone piirtää markkinointisuunnitelman suuntaviivat ja hyvin yksityiskohtaisen mediasuunnitelman nopeammin kuin ihmiset yksin sen tekevät. Tekoäly vapauttaa näin kaikkien aikaa niiden luovempien ja erottelevampien ratkaisujen löytämiseen.

2. Skenaariopohjaisuus tarjoaa heti eri vaihtoehtoja
Tekoälyn kanssa voi tehdä hetkessä, vaikka kolme keskenään erilaista mediasuunnitelmaa ja vertailla näitä keskenään. Toki skenaarioita on strategisessa suunnittelussa käytetty jo usempi vuosi OMNI:n omia investointi- ja kanavaskenaariotyökaluja hyödyntäen, mutta nyt niiden rakentamiskyky jalkautuu kaikille suunnitelmien tasoille.

3. Vähemmän tyhmiä kysymyksiä, enemmän aikaa oikeille
OMNI vastaa jo nyt tärkeimpiin toistuviin kysymyksiin ja uusia opetetaan kaiken aikaa, sillä malli kehittyy käytön myötä. Kun toistuvat kysymykset kanavien tavoittavuuksista, tarvittavista budjeteista per kohderyhmä tai vaikkapa niistä aina hukassa olevista ostotilauskoodeista siirretään omaan chattailyyn tekoälyn kanssa, ehtii työkaverin kanssa jutella asioista, jotka muuttavat markkinoinnin puhuttelevuutta.

 

Haluatko kuulla lisää? Ota yhteyttä ja juodaan kahvit:

Kirjoittaja: Päivi Arffman-Koskinen, Business Strategist, OMD Finland