Osallistuin heinäkuun ensimmäisellä viikolla EACA:n järjestämään International Advertising Summer Schooliin Prahassa, johon osallistui n. 70 nuorta mainonnan ammattilaista ja alan opiskelijaa. Lähdin matkalle täysin ilman odotuksia tai edes tarkempaa tietoa viikon sisällöstä. Kurssin tavoitteena oli rakentaa 5-6 hengen tiimeissä paikalliselle asiakkaalle esittämänsä briefin mukainen kampanjatoteutus. Tänä vuonna asiakkaana toimi McDonald’s ja paikalla nuoria tiimiläisiä oli briefaamassa markkinointitiimin kaksi edustajaa.

Maanantaiaamuna saadun briefauksen jälkeen ryhdyimme herättelemään aivosoluja ensimmäisellä luennolla. Viikon aikana tulisimme saamaan preppausta alan huippuammattilaisilta, joiden saavutusten määrä sai polvet tutisemaan. Tilaisuus oli ainutlaatuinen, sillä harvoin saa mahdollisuuden kuulla näin lyhyen ajan sisällä näin inspiroivaa ja kannustavaa puhujajoukkoa. Viikon aikana kerrotut ympäri maailmaa koetut tarinat jäävät varmasti muistoihin loppuelämäksi.

Päivä päivältä luennot kulkivat aihepiiristä toiseen, ja saimme tiimin kanssa ymmärryksen jokaisen luennon ydinideasta, joita hyödyntämällä saisimme rakennettua ei ainoastaan asiakkaan toiveiden mukaisen, vaan kilpailukykyisen, luovan ja tuloksia enteilevän kampanjakokonaisuuden. Viikon aikana oma luovuus ja ammattitaito pääsivät testiin useampaan otteeseen, kun mainonnan vanhat konkarit pakottivat puskemaan ideoita yhä edemmäs ja edemmäs. Juuri heidän avulla saimme enemmän itsestämme irti ja pystyimme asettamaan työmme vaatimukset korkeammalle.

Rakenteellisesti päivät olivat identtisiä – yhdeksästä viiteen saimme nauttia inspiroivista ja informaatiotäyteisistä luennoista. Luentopäivien päätteeksi tiimit aloittivat varsinaisen työpäivänsä omien projektien parissa. Vapaa-aika jäi viikon aikana nollille, mutta näin jälkikäteen pystyn jo sanomaan, ettei se jäänyt harmittamaan ollenkaan.

Neljän raskaan, presentaatioiden parissa pikkutunneille venähtäneen päivän jälkeen koitti pitchauspäivä. Kahdentoista tiimin väsymys ja hermostuneisuus oli käsinkosketeltavissa, olihan kyseessä kuitenkin kunnioitusta herättävä kilpailutilanne. Voittajatiimille oli luvassa mainetta ja kunniaa, jota näiden ammattilaisten edessä kannatti todella havitella. Vaikka voitto ei osunut osunut oman tiimin kohdalle, pystyimme tilaisuuden jälkeen käsi sydämellä toteamaan, että projektille annoimme kaikkemme ja omat tavoitteemme täyttyivät: tarjosimme asiakkaalle uniikin, täysin ennenkokemattoman kampanjaidean, johon uskoimme sataprosenttisesti. Olimme työhön täysin tyytyväisiä, sillä olimme onnistuneet yhdistämään oman tietämyksemme sekä kaikki viikon aikana oppimamme kultaiset neuvot.

Mitä viikosta sitten jäi käteen jos ei voittoa? Ainutlaatuisen kokemuksen parasta antia oli ehdottomasti kansainvälisessä tiimissä äärirajoilla työskentely. Tiimien rikkaus oli erilaiset kansalaisuudet, ammatilliset taustat sekä rikas kulttuuritietämys. Oman tiimini koostui 21-31-vuotiaista, mikä taisi vastata kurssin yleistä ikähaarukkaa. Kaksi kuudesta tiimiläisestä olivat alan opiskelijoita. Voin sanoa oppineeni jokaiselta tiimin jäseneltä jotain uutta, ja oma verkosto ylettyy nyt Iso-Britanniaan, Sveitsiin, Hollantiin, Saksaan ja Italiaan. Seuraavan kerran kun tarvitsen tietoa tai apua kyseisen maiden markkinoista, tiedän heti kenen puoleen kääntyä. Viikon aikana kuudesta toisilleen tuntemattomasta ihmisestä tuli sekä kollegoita että ystäviä.

Uuvuttavan, mutta äärimmäisen antoisan viikon jälkeen ei voi kun nostaa hattua ja osoittaa kiitokset viikon luennoitsijoille Dietmar Dahmenille, Richard Robinsonille, Steve Henrylle, Graham Wylielle, Paul Arnoldille, Siobhan Stanleylle, Paul Burnsille sekä ennen kaikkea EACA:n perustajajäsenelle Mickey Deneheylle. Jos oma kouluttautuminen on millään tavalla ajankohtaista, voin suositella International Advertising Summer Schoolia koko sydämestäni. Jos intohimoa alaan ei löydy ennestään, täällä se viimeistään syttyy.

Kerron mielelläni lisää kokemuksistani koskien kansainvälistä yhteistyötä tai kouluttautumista, joten ota rohkeasti yhteyttä niin jutellaan lisää.