Viimeisimmässä blogipostauksessani mainitsin, että Suomessa yli 50% TV-mainoksista sisältävät URL:n, eli näkyvän Internet-sivun osoitteen. Monet tutkimukset paljastavat, että TV-mainonta lisää suoraan myös aktiivisuutta mainostajan sivustolla, vaikka jotkut mainostajista käyttävätkin TV-mainontaa lähinnä yrityksen brändikuvan ja tunnettuuden nostoon.

Mainosreaktioden seuraaminen reaaliaikaisella analytiikalla

Tallentamalla reaaliaikaista näyttöä verkkoanalytiikkajärjestelmällä on luultavasti helpoin tapa todistaa televisiomainonnan suorat vaikutukset. Tässä tapauksessa sinun täytyy tietää televisiomainosten aikataulu etukäteen. Sitten sinun täytyy aloittaa tallentaminen pari minuuttia ennen TV-spotteja ja jatkettava tallennusta myös niiden jälkeen. Näin voit todella nähdä tallennetun videon vaikutuksen. Mutta ilman laskelmia, tiedät ainoastaan että olet saanut joitain suoria vastauksia.

Uniikit linkit tarjoavat laadukkaampaa seurantaa

Tämä menetelmä ehdottomasti yksi suosikeistani. Uniikin linkin tai domainin avulla TV-mainoksessa, voit tallentaa omaan verkkoanalytiikkajärjestelmään sekä liikenteen lähteen sekä hyödyntää evästeitä ja voit luoda monimutkaisempia yleisöjä uudelleenmarkkinointia varten. Tätä menetelmää käytettäessä TV-mainoksessa näkyvä URL tai domain ei ole todellinen. Tällä tarkoitetaan sitä, että linkki uudelleenohjataan ja linkkiin lisätään analytiikkatagit. Näin voit nähdä vaikutuksen verkkoanalytiikkajärjestelmässä, mukaanlukien istunnot, poistumisprosentin, konversiot jne.

Automaattinen TV-mainoksen tunnistaminen

On olemassa järjestelmiä, jotka pystyvät tunnistamaan TV-mainokset lähetyksestä. Koska kyseessä on automaatio, tällä menetelmällä saat tuloksia nopeasti, lähes reaaliajassa. Riippuen siitä, millaista TV-dataa saat käyttöösi, näillä työkaluilla voit optimoida televisiomainontaasi. Muun digitaalisen markkinoinnin synkronointi TV-mainonnan kanssa on myös hyvä syy käyttää tälläisiä automatisoituja järjestelmiä.

TV- ja verkkoanalytiikan yhdistäminen syvällisempää analysointia varten

Tämä menetelmä ei todellakaan ole helpoin, mutta se varmasti voi olla kaikkein hyödyllisin. Valitettavasti tämä ei kuitenkaan ole reaaliaikaista, sillä TV- ja verkkoanalytiikkaa joutuu keräämään jonkin aikaa että analysointi on mahdollista. Mutta nopean ja automaattisen raportoinnin sijasta tällainen malli voi olla todella joustavaa joustava ja antaa vastauksia moniin kysymyksiin.

Verkkoanalytiikkajärjestelmän kautta voimme käyttää erilaisia muuttujia kuten istuntoja, konversioita tai periaatteessa mitä tahansa muuta mittaria suhteessa TV-mainontaan. TV-mainosjärjestelmän avulla voimme saada dataa TV-mainoksista ja rikastuttaa sitä entisestään.

TV- ja verkkodatan yhdistämisen jälkeen pystymme luomaan lineaarisen regressiomallin, joka paljastaa kuinka paljon mittarin varianssista selittyy TV-mainosdatan avulla. Malli osoittaa myös kuinka paljon kukin yksittäinen muuttuja vaikuttaa verkkomittareihin. Regressiomallia voidaan käyttää kun ennustetaan responsseja. Esimerkiksi voimme ennustaa, kuinka monta konversiota enemmän voimme todennäköisesti saada jos jalkautamme televisiomainoksen, joka tavoittaa 10% kohderyhmästä tiettynä aikana.

Vaikka tämä menetelmä ei ole reaaliaikainen, voimme automatisoida analysointiprosessia ja saada siitä tarpeeksi nopean. Ja koska TV-mainonnassa yleensä ostetaan aikaa, tämä on erittäin hyvä tapa optimoida TV-mainontaa. Aika hienoa, vai mitä luulet? Jos haluat lisätietoja TV:n ja verkon mittaamisesta, lähetä meille sähköpostia osoitteeseen .