Trendikäs termi, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa ja mitä hyötyä siitä on yrityksellesi? Markkinoinnin automaatiolla pystyy tekemään monta eri asiaa ja riippuen softasta mikä käytössä niin se voi äkkiä mennä hyvin monimutkaiseksi. Markkinoinnin automaatio pyörii vahvasti nettisivulla olevan sisällön avulla yleisimmissä tapauksissa. Poikkeuksia on aina kuten tapaan kuuluu. Tässä kirjoituksessa käyn läpi 4 asiaa, joissa markkinoinnin automaatio voi auttaa yritystäsi.

Nettisivun roolin muuttuminen ‘aktiiviseksi’ myyjäksi

Nettisivut ovat asia, joita eri aloilla pidetään vielä pakollisena pahana. Vaikka digitaalisena aikana ne voivat olla niin paljon enemmän ja jos yrityksellä ei ole nettisivuja niin niihin ei monessa tapauksessa luoteta.

Niitä pidetään monesti myös vain hyvin minimaalisen infon ja yhteystietojen paikkana ilman sen suurempaa merkitystä. Kuluttajien tavat ovat muuttuneet ja valta on siirtynyt heille myyjiltä. Kuluttajat etsivät nykyään tietoa netistä ja tutkivat eri vaihtoehtoja ennen kuin tekevät ostopäätöksen.

Nettisivujen rooli on siis muuttunut vahvasti myyntiprosessissa. Markkinoinnin automaation avulla on mahdollista konvertoida nettisivukävijät liideiksi ja sitä kautta ottaa heidän prosessiin mikä lämmittää heidät ostovalmiiksi.

75% liideistä ei ole ostovalmiita.

Liidien lämmitys automaattisesti

Liidien lämmitys ostovalmiiksi tapahtuu erilaisen sisällön ja tiedon avulla, mikä on enimmäkseen nettisivuilla. Tieto pääasiassa jaetaan sähköpostien välityksellä, mutta myös nettisivu itse reagoi eri tavalla liideihin, kun he ovat jättäneet tietonsa järjestelmään lomakkeiden kautta. On mahdollista personalisoida käyttäjakokemus ja optimoida se konvertoimaan liidi ostovalmiiksi ja sitä kautta ohjata se kypsänä myynnille.

Liidille voit esimerkiksi lähettää erilaista sisältöä e-kirjojen tai whitepapereiden muodossa ja miten he reagoivat näin he siirtyvät automaatiopolussa eri kohtiin ja lähemmäs ostovalmiutta.

Mistä tunnistaa että liidiä on lämmitetty tarpeeksi? On mahdollista, erityisesti hubspotin avulla, luoda pisteytys liideille perustuen siihen miten he käyttäytyvät nettisivulla. Esimerkiksi kun he lataavat jotain tai käyvät eri osilla nettisivuasi niin he saavat tietyn pisteen jokaisesta aktiviteetista. Kun aluksi luot pisteytyksen niin se tulee varmasti muuttumaan ja liidit ovat aina yksilöitä, joten sama psiteytys ei toimi absoluuttisesti kaikkiin. Tämän takia ostajapersooniesi täytyy olla ajankohtaisia myös.

Henkilökohtainen ostokokemus

Nykyään me kaikki odotamme henkilökohtaista palvelua riippumatta yrityksen koosta, jonka asiakkaina me olemme. Teknologia on tehnyt sen mahdolliseksi, mutta hyvin harva yritys hyödyntää sitä kokonaisuutena. Kun nettisivukävijä luo käyttäjäprofiilin, hylkää ostoskorin tai lataa ekirjan niin silloin voimme jatkossa tunnistaa kun hän tulee uudelle vierailulle. Tämän perusteella on mahdollista tehdä myös nettisivuilla käymisestä henkilökohtainen kokemus.

Esimerkiksi tämä on käytössä Spotify:lla ja heidän esimerkinsä antaa loistavan ymmäryksen personalisoituun kävijäkokemukseen.

 

Hyvin pienellä erolla asiakkaan käyttökokemus muuttuu melkein kokonaan. Asiakas voi tuntea olonsa suorastaan kotoisaksi tälläisen asian takia.

Personalisointia voit tehdä myös tuntematta kävijää esimerkiksi lähteen perusteella mistä hän tulee nettisivullesi, lokaation perusteella tai millä laitteella hän selaa nettiä. 

Suuri määrä liidejä ilman suurta määrää työntekijöitä

Markkinoinnin automaatio on aikaa vievää erityisesti alussa ilman suurempia tuloksia, mutta ajattele sitä sijoituksena tulevaisuuteen. Kun olet saanut automaatioprosessit luotua niin sinun tarvitsee ainoastaan optimoida niitä ja luoda pieniä lisäpalikoita niihin. Mikäli kaikki palaset loksahtavat samaan aikaan kohdalleen niin myyjien ei tarvitse tehdä enää kylmäsoittoja vaan voivat keskittyä lämpimien ja ostovalmiiden liidien käsittelyyn eli tehdä myyntiä.

Jälleen kerran 75% liideistä eivät ole ostovalmiita ja lämmitetyt liidit tekevät isompia ostoja niin eikö aika kannata suoraan käyttää lämpimien liidien käsittelyyn? Tämä tuo säästöä ajallisesti ja erityisesti resurssien puolesta, koska myynnin ei tarvitse tehdä kylmiä lähestymisiä. Ideaalisessa tilanteessa siis. Todellisuus voi poiketa ja poikkeaakin kunnes sisällön tuotanto ja markkinoinnin automaatio on käytössä täydellä höyryllä.

Yhteenveto

Markkinoinnin automaatio hyvän ja laadukkaan sisällöntuotannon kanssa on investointi tulevaisuuteen ja se alkaa tuottaa näkyvää tulosta 3-6kk päästä. Tämä riippuu tietenkin kuinka nopeasti saat “alun” hoidettua ja koottua/luotua tarpeeksi sisältöä. Milloin näyttää tulosta riippuu myös ostoprosessin pituudesta. Mikäli aihe kiinnostaa, ota yhteyttä ja jutellaan lisää!