Kuvitellaan tilanne, jossa yrityksen X tavoitteena on myydä mahdollisimman paljon kenkiä. 50 000 paria naisten kevätsesongin kenkiä, sillä tavoitteena on kasvattaa sesonkimyyntiä neljällä miljoonalla eurolla. Yrityksellä on hyvä kuva nykyisestä asiakaskunnastaan, mutta on juuri saanut uuden erän espanjalaisia ballerinakenkiä ja miettii mille kohderyhmälle ballerinoja pitäisi todellisuudessa markkinoida.

Tutkittuaan asiaa yritys X valitsee potentiaalisimmaksi ydinkohderyhmäkseen 30-40-vuotiaat PK-seudulla asuvat töissä käyvät laatuun panostavat naiset. Ydinkohderyhmän pienen koon vuoksi yritys X valitsee toissijaiseksi kohderyhmäksi laajemman kaupallisen kohderyhmän: PK-seudulla, Turussa ja Tampereella asuvat 25-44-vuotiaat naiset.

Ydinkohderyhmän analysoinnissa käy ilmi, että suurin osa ryhmästä harrastaa työn vastapainoksi aktiiviurheilua, kuten Crossfitiä, mutta tarvitsee myös sohva-aikaa Netflixin ja/tai HBO:n tarjonnan parissa. Talvikaudella ydinkohderyhmä matkustaa Aasiaan, jossa kohteen useimmiten määrittää mahdollisuus bongata Manta tai Valashai. Ydinkohderyhmän mediankäytössä korostuu erityisesti some-kanavat, päätelaitekäytössä mobiili sekä aamuisin että iltaisin, joukkoliikenteessä matkustaminen ja jo edellä mainittu aika suoratoistopalveluiden parissa.

Miten yritys X:n tulisi sitten lähestyä ydinkohderyhmää? Kohtaamispisteet eli kanavavalinnat ydinkohderyhmän tavoittamiseksi lienevät tässä tapauksessa selvät, mutta minkä viestin avulla ydinkohderyhmään tulisi vaikuttaa, jotta ballerinat lopulta lähtisivät myymälästä matkaan?

Voisiko olla, että sukellusharrastusta selittää rakkaus ja kiinnostus luontoa kohtaan, ja suoratoistopalveluista katsotaan blockbuster-sarjojen lisäksi luontodokumentteja? Voisiko laatuun panostaminen siis juontua ympäristötietoisuudesta, joka kannattaa huomioida ydinkohderyhmälle kohdennettavan markkinointiviestin kannalta? Kyllä, ehdottomasti. Yritys X lahjoittaa jokaista ostettua kenkäparia kohden kaksi euroa kestävän kehityksen tutkimukseen.

Kenkiä myydään lopulta 53 476 paria.

Ehkä olet jo tässä vaiheessa arvannutkin ketä ydinkohderyhmä tässä tapauksessa edustaa – mukava tutustua! Jotta fiktiivisen yritys X:n liiketoiminta kasvaisi jatkossa entisestään, olisi yrityksen hyvä ymmärtää että olen 1) valmis maksamaan kengistä laadukkuuden eli ympäristöystävällisyyden vuoksi 15 euroa enemmän, 2) haluaisin tilata kengät verkosta suoraan kotiini ja 3) haluaisin ostaa toiset tietynväriset ballerinat, joita ei ole vielä tarjolla valikoimassa. Ja vaikka itse ostinkin kengät markkinointiviestinnästä johtuen, 4) miten esim. muut markkinointitoimenpiteet tai vaikka kilpailijoiden toimenpiteet ovat vaikuttaneet muiden kuluttajien ostopäätökseen.

Tavoitteista ja kohderyhmäymmärryksestä johdetun tuloksellisen markkinointiviestintäkonsultaation lisäksi autamme täällä OMD:ssä myös hintaan, jakeluun ja portfolioon liittyvissä asioissa.

Ota rohkeasti yhteyttä ja toivottavasti tapaamme pian!