Kesäblogisarjassamme tutustumme OMD:n digitaalisen markkinoinnin ammattilaisiin. Aiemmissa viiden kysymyksen pikahaastatteluissa on tutustuttu Content Performance Managerin ja Digital Plannerin työnkuviin. Blogisarjan kolmannessa ja viimeisessä osassa esittelyssä Social Media Producer Irene Pessala. 

Mikä on tehtäväsi OMD:lla pähkinänkuoressa?

Maksetun sosiaalisen median suunnittelu, toteuttaminen ja optimointi tavoitteiden mukaisesti. Toisin sanoen julkaisen someen yritysten mainoksia, eli niitä newsfeedeihin ja storyihin hyppääviä postauksia, joista voi löytää sanan ”sponsoroitu”. Kanavina toimivat esimerkiksi Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn ja Snapchat, ja joskus vaikkapa Tinder. Teen myös Customer Experience -tiimin alle kuuluvia sisältöön liittyviä tehtäviä, esimerkiksi copywritingia, hakukoneoptimointia sekä Community Managementia.

Minkälaisten asioiden kanssa työviikkosi kuluu?

Enimmäkseen eri sosiaalisen median kanavien mainostyökalujen parissa: sparrailen asiakkaiden kanssa somekampanjoista sekä suunnittelen, optimoin ja raportoin niitä. Välissä pidän silmällä asiakkaiden sometilien kommentointia Community Managerina ja kirjoitan sekä optimoin parit blogiartikkelit aiheesta kuin aiheesta. Päivään mahtuu tietysti myös kuulumisten vaihtoa huippujen kollegojen kanssa, ja yhdessä muiden sometekijöiden kanssa pohditaan parhaita käytäntöjä ja jaetaan vinkkejä somemainonnan saloista.

Minkälaista on ollut työskennellä OMD:lla?

Aloitin OMD:llä traineena viime vuoden lokakuussa, ja polku tämänhetkiseen positiooni Social Media Producerina on ollut superopettavainen ja täynnä mahtavia kokemuksia. Sekä oma tiimini että muut kollegat ovat vertaansa vailla, eikä ketään jätetä yksin pohtimaan eteen tulevia haasteita. Vielä tietämättömänä harjoittelijana oli aina helppoa kysyä apua asiassa kuin asiassa – ja on toki edelleen, koska jatkuvasti muuttuvassa somemainonnan maailmassa ei voi koskaan olla täydellinen. Oman osaamisen ajantasaisuudesta on pidettävä huolta koko ajan, ja se tekeekin juuri tästä työstä niin mielenkiintoista ja työpäivistä sopivan vaihtelevia!

Eri disipliinien osaajiin tutustuminen on ollut myös inspiroivaa, ja talosta löytyvän osaamisen laajuus tekee vaikutuksen kerta toisensa jälkeen. Yksi ison toimiston eduista on myös ehdottomasti se, että jos kiinnostusta löytyy mihin tahansa muuhun mediatoimiston toiminta-alueeseen kuin siihen omaan erityisalaan, sitä on mahdollista lähteä täällä kehittämään. Esimerkiksi itseäni kiinnostavat myös sisällöt sekä esimerkiksi SEO, ja niihin liittyvät hommat kuuluvatkin nykyään työpäivääni somen ohella.

Mitkä ovat mielestäsi tämän hetken isoimmat trendit sosiaalisen median puolella?

Omalla osaamisalueellani eli somessa jylläävät stories-tyyppinen mainonta, videosisällöt sekä viestipalveluiden hyödyntäminen, jolla yritys tuodaan lähemmäksi asiakkaita.

Instagram Storiesin käyttö lisääntyy hurjaa vauhtia, ja mainostajilla on mahdollisuus herätellä halutun kohdeyleisön huomiota tehokkaasti autenttisen käyttäjäsisällön lomassa. Videosisältö hallitsee somea ja kasvaa edelleen, ja lyhyet, huomiotaherättävät videot pärjäävät mainoskampanjoissakin usein kuvamainoksia paremmin. Mobiilioptimoidut eli pystysuuntaiset ja lyhytkestoiset videot pärjäävät parhaiten niin orgaanisella kuin maksetulla puolella.

Facebook Messengerissä yritys voi nyt rakentaa botin, joka vastaa asiakkaalle joko valmiiden viesti- tai emojivalintojen tai vapaasti muotoillun viestin perusteella. Asiakkaan voi ohjata Facebook-mainoksista ottamaan yhteyttä Messenger-keskustelussa, ja joissain maissa myös Whatsapp-yhteys yrityksen kanssa aukeaa pian mainosta klikkaamalla. Asiakassuhteet ja lähestyttävyys ovat keskeisiä teemoja, joihin jokaisen yrityksen tulisi panostaa. Tutut viestisovellukset tekevät yhteydenotosta asiakkaille helppoa.

Kesälukuvinkkisi. Eli mitä markkinoinnin ja sosiaalisen median blogeja suosittelet seuraamaan?

  • Social Media Todaysta saa kattavan katsauksen sosiaalisen median viimeisimpiin kuulumisiin siisteillä infograafeilla höystettynä. Helppo nautittava vaikkapa aamukahvin kera.
  • Vähän edistyneempi Facebook-mainostaja saa Jon Loomerin postauksista superhyödyllisiä vinkkejä ja uusia näkökulmia Business Managerin käyttöön.
  • Smartlyn blogista löytyvät myös ajantasaiset päivitykset niin Facebookin kuin Smartlyn oman mainostyökalun uutuuksista, ja erityismaininnan saavat silmiähivelevät grafiikat.