Työni hienoimpia hetkiä on, kun saan olla mukana asiakkaiden onnistumisissa.  Yksi tällainen hetki koettiin Nordean kanssa loppusyksystä 2017, kun Apple Pay tuotiin näyttävästi Suomeen, Ruotsiin ja Tanskaan. Näin OMD oli mukana mullistamassa suomalaisten mobiilimaksamista.

Tarkoin varjeltu salaisuus

Apple Payn tulo Suomeen oli odotettu, mutta tarkoin varjeltu salaisuus aina lanseerauspäivään saakka. Jokaisen lanseeraukseen osallistujan olikin allekirjoitettava salassapitosopimus, jotta tieto palvelun tulosta ei pääsisi vuotamaan ennen aikojaan.

Apple on myös asettanut mainonnalleen tiukat ohjeet, joita luonnollisesti on noudatettava myös Apple Payn markkinointitoimenpiteissä. Esimerkiksi datan, mainosformaattien ja kanavien käyttöä on ohjeistuksissa säädelty tarkasti. Tämä asetti omat haasteensa, kun asiakkaan ja tiimin kanssa lähdettiin pohtimaan, miten kokonaan uusi palvelu ja ennen kaikkea tapa maksaa saadaan jalkautettua suomalaisten kuluttajien arkeen.

Huomio herätettiin somessa

Lanseerauksen pääkohderyhmänä olivat iPhone-käyttäjät, joista merkittävä osa on Suomessa myös Nordean asiakkaita. Lanseerauspäivä oli kaikissa Pohjoismaissa sama ja onnistuminen edellyttikin tiivistä maiden välistä yhteistyötä.  Odotettavaa oli, että lanseeraus tulee herättämään paljon keskustelua.

Kampanja keskitettiin vahvasti sosiaaliseen mediaan, jossa Nordea osallistui asiakkaidensa iloon sekä ohjeisti innostuneita kuluttajia palvelun käyttöönottoon. YouTuben etusivu otettiin näyttävästi haltuun päiväksi. Lisäksi tukena oli perinteisempää display-mainontaa kohderyhmälle relevanteissa medioissa. 

Kampanjan alun jälkeen suomalaisten kiinnostusta Apple Payta kohtaan testattiin tuoreella Adcoin-mainosformaatilla, joka toteutettiin yhteistyössä Otavamedian kanssa. Adcoinin avulla Nordea pyysi Suomen Kuvalehden ja Tekniikan Maailman lukijoita vastaamaan kyselyyn ja tarjosi kiitokseksi mahdollisuuden lukea uutisia maksumuurin takaa. Kyselyyn vastasi suuri määrä lukijoita.

Ei vain tuloksia, vaan myös ilmiö

Lanseeraus onnistui erinomaisesti ja palvelu sai suomalaisilta loistavan vastaanoton. Apple Pay otettiin käyttöön nopeammin kuin yksikään Nordean aikaisemmin lanseerama mobiilipalvelu.

Kohderyhmä tavoitettiin tehokkaasti ja näyttävä lanseeraus ylitti kirkkaasti kaikki sille asetetut tavoitteet. Mediahuomio oli laajaa etenkin lanseerauspäivänä. Sosiaalisessa mediassa kampanjaan reagoitiin positiivisesti ja ihmiset levittivät eteenpäin viestiä omissa verkoistoissaan. Kampanjan ympärille syntyi ennennäkemätön positiivinen hypetys ja lanseeraus vaikutti koko Nordean brändimielikuvaan. Monet harkitsivat somekeskusteluissa jopa pankin vaihtoa ja kampanjan aikana tehtiinkin uusia asiakassopimuksia.

Nyt muutama kuukausi lanseerauksen jälkeen on nähtävissä, että Apple Payn avulla Nordea on pystynyt muuttamaan asiakkaidensa tapaa maksaa. Muutos on yltänyt myös Nordea Payhin, joka toimii Androidilla.  

”Pelkän aktivoinnin sijaan asiakkaat ovat ottaneet palvelun päivittäiseen käyttöönsä ja näin ollen olemme vahvasti näyttämässä tietä kulutuskäyttäymisen muuttumiseen, jonka asiakkaat ovat ottaneet ilolla vastaan. Se, että yhden tuotteen lanseerauksella saatiin aktivoitua ihmiset sekä Androidin että iPhonen puolella muuttamaan käyttäytymistään on iso juttu, kun miettii, että esimerkiksi lähimaksamisen eteen tehtiin vuosia töitä.” kertoo markkinointipäällikkö Anne Leiponen.

OMD:n puolesta oli ilo olla mukana toteuttamassa tätä tuloksellista lanseerauskampanjaa!

Jos haluat kuulla lisää tuloksellisesta mainonnasta, ota rohkeasti yhteyttä!