Suomi on mobiilimarkkinoinnin kannalta mielenkiintoinen maa. Olemme olleet maailmassa edelläkävijämaa kännyköiden käyttöönotossa ja meillä on useita maailman johtavia mobiilipeliyrityksiä (Supercell, Rovio, Seriously, Next Games, PlayRaven, ym.), mutta viime vuosina olemme ehkä jääneet vähän jälkeen uuden teknologian hyödyntämisessä eikä mobiilimainoskampanjoitamme ole näkynyt kansainvälisissä mainoskilpailuissa kärkisijoilla.

Olisi helppo todeta, että olemme muita Euroopan maita ja etenkin muita Pohjoismaita jäljessä mobiilimarkkinoinnin hyödyntämisessä ja, että muualla osataan tarttua uusiin mahdollisuuksiin rohkeammin ja nopeammin kuin Suomessa. Tätä olisi helppo käyttää tekosyynä sille, ettei mobiilimarkkinointi ole Suomessa nykyistä suuremmassa asemassa ja voivotella sen tilaa Suomessa. Voivottelun ja valittamisen sijaan haluan kuitenkin kehua mobiilimarkkinoinnin tilaa Suomessa. Se on mielestäni erittäin hyvä. Monet yritykset ovat ymmärtäneet, ettei mobiili ole vain mainospinta, vaan se tarjoaa mahdollisuudet myös paljon muuhun, kuten sellaisten aivan uusien liiketoimintamahdollisuuksien luomiseen, jotka eivät toimisi niin hyvin tai ylipäätään ollenkaan ilman mobiililaitteita. Seuraavassa tästä muutama loistava esimerkki:

  • Wolt – Sovellus, jonka avulla pystyt tilaamaan ruokaa haluamaasi paikkaan ja seuraamaan tilauksesi toimitusta reaaliajassa. Palvelun kehittämisessä on lähdetty rohkeasti liikkeelle mobiili edellä, mikä on mahdollistanut upean käyttökokemuksen. Lisäksi on erittäin hienoa nähdä, että sovelluksen kehittäjien tavoitteet eivät keskity vain Suomen markkinoille. Mobiilin suhteen yritysten markkinat ovat usein kansainväliset.
  • Supla – Sanoma on hienosti havainnut miten kuluttajien käyttötottumukset ovat muuttuneet aiemmasta. Mobiililaitteilla kuunnellaan entistä enemmän musiikkia ja podcasteja ja radiokanavien puheohjelmista on tullut entistä arvostetumpia musiikin kuuntelun siirryttyä enenevissä määrin suoratoistopalveluihin.
  • ParkMan – Kysyttäessä ihmisiltä, ovatko he maksaneet mobiililaitteiden avulla tuotteista tai palveluista, vastaus on usein kieltävä, koska parhaissa mobiilisovelluksissa maksukokemus ja itse palvelu ovat niin sujuvia, ettei niitä edes kunnolla huomaa. ParkMan on erittäin hyvä esimerkki tästä. Harvalla on enää ikävä aikaan, jolloin pysäköintimaksut hoidettiin kolikoiden avulla.
  • Fonecta Caller – Puhelimessasi oleva puhelinluettelo, jonka avulla saat heti tietää kuka sinulle soittaa. Yksinkertaisuudessaan ja toimivuudessa tämä on loistava palvelu, jossa on rohkeasti lähdetty hyödyntämään älypuhelimien ominaisuuksia, eikä jääty vain älypuhelinaikaa edeltäneen perinteisen liiketoimintatavan varaan.
  • Helsinki-Vantaan lentokenttä – On havaittu, että matkailijoiden viihtyvyyttä pystytään parantamaan tarjoamalla kaikille käyttöön ilmainen ja hyvin toimiva WiFi-yhteys. Erityisen hienoa on se, ettei asiaa jätetty vain siihen, vaan WiFi-yhteyden avulla kerätään myös dataa ja palautetta asiakkailta. Kerätyn datan ja palautteen avulla parannetaan mm. lentoaseman käyttäjien kulkureittejä ja poistetaan pullonkauloja kohdista, joihin usein muodostuu jonoa.

Toki Suomesta löytyy myös muutamia esimerkkejä siitä, miten mobiili koetaan vain uutena kanavana kuluttajien tavoittamiseen. Tällöin usein kutistetaan ja pakotetaan desktop-palvelu ja käyttökokemus mobiiliin, eikä mietitä miten mobiili pystyisi muuttamaan yrityksen liiketoimintaa tai miten se tulee muuttamaan liiketoimintaa tulevaisuudessa. Onneksi näitä on kuitenkin suhteellisen vähän.

Jos haluat hyödyntää mobiilin mahdollisuuksia ja nopeuttaa oppimistasi, me autamme sinua mielellämme. Ota yhteyttä ja keskustellaan mobiilin mahdollisuuksista tarkemmin!