Tänäkin vuonna super bowlin mainoskatkoilla esitettiin vuoden suurimpia ja kiinnostavimpia mainosspotteja, mutta mihin kannattaa tämän vuoden mainoksissa kiinnittää huomiota?

Super Bowl on vuoden suurin urheilutapahtuma, ja kuten itse pelistä sekä puoliaika show:sta, myös mainoskatkoista on muodostunut odotettu tapahtuma, jota seuraa yli 100 miljoonaa silmäparia.

Tänä vuonna NBC pyysi 30 sekunnin spotista 6,5 miljoonaa dollaria1, mikä on n. miljoona dollaria enemmän kuin viime vuonna!  Siitä huolimatta mainospaikat myytiin loppuun ja arviolta 40% mainostajista oli ensi kertaa mukana Super Bowl:ssa2.

Onnistuakseen Super Bowl -katkolla täytyy spottien olla erittäin releventteja ja tarttua tehokkaasti trendeihin – siksi onkin hyvä vetää yhteen mitä yhtenäisiä havaintoja voimme katkoista tehdä:

Nyt pitää olla Retroa & Nostalgiaa

Lukuisissa mainoksissa nähtiin vaikutteita ja yhtymäkohtia 80- ja 90-luvun TV-sarjoihin, kappaleisiin ja teemoihin.  2000-luvulla syntyneille nämä eivät välttämättä sano enää mitään, mutta 80- ja 90-luvun lapset, jotka nyt ovat 4-kymppisiä, tajuavat ja rakastavat näitä:

  • GM toi automainokseesa Austin Powersista tutun Dr. Evilin ja hänen kätyrinsä
  • Meta Quest 2 hyödynsi Simple Mindsin hittiä Don’t You Forget About Me ja Doritos Salt N Pepan Push It -hittiä
  • Peacock -suoratoisto lanseeraa uudelleen Fresh Prince of Bel Air -TV-sarjan, jota tietysti promoamassa on Will Smith vetämällä tunnarin uusiksi
  • Kenny G soittamassa saksofonia vuorilla
  • QR-koodi teki paluun Coinbasen ylivoimaisesti ärsyttävimmässä mainoksessa (linkin takana artikkeli, miten he kuitenkin saivat järisyttävän määrän liikennettä spotilla)
  • Kirsikkana kakun päällä Jim Carrey tekee paluun Cable Guyna

Jos haluat huomiota, palkkaa A-luokan julkkis

Helppo tapa lisätä mainoksen ja tuotteen kiinnostavuutta on palkata siihen tunnettu henkilö, johon katsoja voi samaistua tai jota voi ihannoida. Toisin sanoen hankkia mainokseen todella tunnetut kasvot.

Tänä vuonna näimme mainoksissa aivan käsittämättömän määrän  A-luokan huippujulkkiksia ja erityisesti näyttelijöitä: Arnold Schwarzenegger, Salma Hayek, Gwyneth Paltrow, Eugene Levy, Kevin Hart, Seth Rogen, Paul Rudd, Mila Kunis, Demi Moore, Pete Davidson, Kanye West, Scarlett Johansson, Idris Elba, Matthew McConaghey…lista on loputon.

Ei enää koronaa, vaan katse tulevaisuuteen

Enää mainoksissa ei puhuttu siitä, miten nousemme koronasta tai palaamme takaisin normaaliin. Nyt oltiin normaalissa. Ja se tuntui ihanan normaalilta. Mainoksissa oltiin lomamatkalla, leffassa, salilla, häissä, ravintoloissa, kaupassa, baarissa.

Uusista mainostajista ja teemoista eniten esillä olivat todella monet kryptovaluuttaan liittyvät mainokset sekä luonnollisesti Super Bowlia joka vuosi dominoiva autotoimiala, jonka mainoksissa nähtiin käytännössä ainoastaan sähköautoja.

TOP 5

Mikään Super Bowl -mainosjuttu ei olisi täydellinen ilman TOP -listaa. Nopean silmäyksen kaikkiin isoimpiin spotteihin saat esim. täältä , mutta jos et jaksa katsoa kaikkia, tsekkaa ainakin nämä OMD:n suosikit:

  1. Uber Eats – Uber Don’t Eats 

Hauska, nokkela ja aivan mieletön insight, joka komedian keinoin kommunikoi täydellisesti, että Uber Eatsin kautta voi tilata paljon muutakin.

  • Nissan Present – Thrill Driver

Miten VOISKO OLLA NÄIN TEHDÄÄN MAINOS…? tehdään mainos, jossa on tunnetta, hauskuutta, jännitystä ja se saa sinut haaveilemaan upeasta autosta.

  • GM – Dr. Evil

Yksi hauskimpia mainoksia, Dr.Evilin valinta on täydellinen. Todella kekseliäästi käsikirjoitettu spotti, johon on nerokkaasti ja hauskasti mahdutettu mukaan mallisto ja tärkeimmät USP:t

  • Verizon – Goodbye Cable / Cable Guy

Jim Carrey & Cable Guy…mitään muuta ei tarvita!

  • GM – New Generation (The Sopranos)

Kunnianosoitus yhdelle TV-historian parhaista sarjoista – upea mainos, upea musiikki, upea tunnelma!

Teemu Suutari, Senior Advisor, OMD Finland

Lähteet:

  1. Statista – mainospanostukset:

2. https://variety.com/2022/tv/news/super-bowl-commercials-sold-out-record-price-1235170854/