Parhaat Super Bowl mainokset 2024

Vuosittainen Super Bowl ei esittele markkinoinnin innovaatioita, mutta tämän maailman suurimman viihde- ja urheilutapahtuman seitsemän miljoonan dollarin mainoskatkot tarjoavat oivaa viihdettä. Historiassa olemme nähneet monia ikonisia toteutuksia, joita yhä internetin syövereissä jaetaan.

Mainostoimisto Goody Silvestein & Partners vastasi tänäkin vuonna lukuisista Super Bowl-mainosten toteutuksista. Toimiston luova johtaja Marget Johnson kiteytti mainiosti näiden mainosten olemuksen: ”Make it funny, and keep it simple!”

Tämän vuoden kattaus noudatti tuttua kaavaa: iso tuotanto, paljon julkisuuden henkilöitä ja huumoria. Nostalgiaan nojaavat mainokset toivat tuulahduksen menneiltä vuosilta tunnettujen TV- ja elokuvahahmojen re-unionina: Ross & Rachel (Uber Eats), Arnold Schwarzennegger & Danny DeVito (State Farm), Suits (Elf Cosmetics sekä T-Mobile), Scrubs (T-mobile), Parks & Recreation (Mountain Dew), 30 Rock (Booking.com).

Popparit esiin, tässä allekirjoittaneen Top 5:

1. Dunkin’ – The DunKings

Super Bowlin paras ja hauskin spotti! Ben Affleck ja Jennifer Lopez olivat Dunkinin mainoksessa jo 2023, mutta nyt lyödään kierroksia lisää. Mukana vierailevat Tom Brady, Matt Damon, Jack Harlow sekä Fat Joe. Alustus tehtiin helmikuun alussa Grammyn mainoskatkolla ”Popstar” spotilla, missä Affleck miettii artistin uraa. ”DunKings” on suoraa jatkoa tälle tarinan kaarelle ja Affleck heittäytyy siihen täysillä. Here Comes the Boston Massacre!

2. CeraVe – Michael CeraVe

Apteekeista tuttu ihonhoitobrändi CeraVe hieman yllättäen toteutti vuoden parhaan Super Bowl- kampanjan. Kampanja aloitettiin ennen Super Bowlia paparazzikuvilla missä tunnettu kanadalainen koomikko Michael Cera kantaa kassikaupalla CeraVe:n tuotteita Brooklynissa. Tämä vielä kuitattiin netissä erikoiselle koomikolle tyypillisenä stunttina. Tätä seurasi tammikuun lopussa TikTok-vaikuttaja Haley Kalilin video missä hän normaalin päivärutiininsa aikana saapuu apteekkiin ja huomaa Ceran kirjoittavan nimmareita CeraVe pulloihin. Myös muita Michael Cera ja CeraVe vaikuttajasisältöä ilmestyi TikTokiin. Koko kampanja huipentui tähän huippuhauskaan spottiin, jossa lopulta Michael Cera paljastaa olevansa Michael CeraVe. Upea riskinotto melko perinteiseltä brändiltä ja hieno onnistuminen integroidusta kampanjasta missä erityisesti TikTokin ja vaikuttajien avulla tiiseröidään kohderyhmää ja kerätään ansaittua mediaa ennen varsinaista toteutusta.

3. Reese – Yes

Pähkähullu spotti, joka iski allekirjoittaneen nauruhermoon niin kovaa, että se piti katsoa parikin kertaa. Älytön mainos, missä tapahtuu paljon – enemmän kuin ensimmäisellä katsomisella ehtii edes tajuta. Reese leikkii ajatuksella, että se aikoo muuttaa ikonista tuotettaan…. No, tekemällä siitä isomman version alkuperäisen rinnalle, missä on enemmän kinuskia…Yeeeeeess!

 

4. Squarespace – Hello Down There

Ei välttämättä hauskin tai erikoisin mainos, mutta ehkäpä Super Bowlin visuaalisin ja näyttävin mainos. Mutta mitä muuta voi odottaa, kun ohjaajana on Martin Scorsese – jo pelkästään tämän vuoksi tämä mainos kannattaa katsoa. Idea tähän spottiin todennäköisesti tulee mistäpä muualta kuin TikTokista, jossa Scorsesestä on tullut hyvin yllättävä sometähti tyttärensä Francesca Scorsesen TikTok-tilillä. Kampanjaan liittyvissä sisällöllisissä TikTok-materiaaleissa nähdäänkin isä ja tytär tekemässä mm. verkkosivustoa.

5. Verizon – Can’t B Broken

Tämäkin melko perinteinen Super Bowl-mainos: koko ajan tapahtuu, on tunnettu julkisuuden henkilö ja huippukallis tuotanto. Vitsihän tässä on se, että Beyonce yrittää taas rikkoa internetin siinä onnistumatta. Tai niin me luulimme, sillä lopussa Beyonce kertoo julkaisevan kaksi uutta biisiä (country levyltään might I add) ja päätyy siten rikkomaan internetin – ainakin melkein – kun fanit sekoavat.

 

Teemu Suutari, Senior Advisor, OMD Finland