Miten teimme sen – OMD nimetty jälleen parhaaksi kansainväliseksi mediatoimistoketjuksi

Puolitoista vuotta sitten mainosalalla elettiin suuren epävarmuuden aikaa. Pandemiamyllerryksen ja kuluttajien muuttuneiden odotusten ja käyttäytymisen myötä myös asiakkaiden vaatimukset muuttuivat. Asiakkaita huoletti mainonnan ja markkinoinnin onnistuminen samaan aikaan, kun kaikkia vaivasi epätietoisuus markkinoiden elpymisestä. Samanaikaisesti mainosalalla työskentelevien piti organisoida työnsä kokonaan uusiksi siirtämällä työkonttorinsa kotipöytiensä ääreen.

OMD:n onnistuminen kriisiaikana on tunnistettu jälleen – RECMA-tutkimusyhtiö on nimennyt kansainvälisessä  mediatoimistovertailussa OMD:n parhaiten suoriutuneeksi toimijaksi. Arvioinnissa RECMA analysoi yhteensä yli 18 eri mittaria, joilla tarkasteltiin mediatoimistojen suorituskykyä – kuten toimistojen osaamista digitaalisen ohjelmoinnin, data-analytiikan sekä markkinoinnin ja brändikonsultoinnin osalta.

Onnistuimme säilyttämään maaliskuussa 2021 saamamme kärkisijan ja tämän lisäksi kasvatimme kokonaispistemäärän 2192 pisteeseen, kasvattaen erotusta seuraavaan kilpailijaan 360 pisteellä.

Onnistumisen taustalla on OMD:n kolme vuotta kestänyt organisaatiomuutos, jossa uudistimme tarjontaamme ja suoraviivaistimme toimintaamme. Kaikki tämä sataa asiakkaidemme laariin, kun voimme entistä paremmin toteuttaa brändilupaustamme “Better decisions, faster”

Se on johtanut 16 peräkkäiseen vuosineljänneksen nettokasvuun OMDn liiketoiminnan osalta.

OMD:lta useita uusia data- ja insight-työkaluja merkityksellisempään ja tehokkaampaan mainontaan

Jo kauan ennen pandemian aiheuttamaa kriisiä, mainosala oli niin sanotusti mittauskriisissä. Median kiihtyvä digitalisoituminen oli johtanut kuluttajien huomion pirstaloitumiseen, jonka tuloksena ihmiset kuluttivat vähemmän aikaa mainosten parissa. Pandemian aikana huomasimme, että kuluttajat kiinnittivät vielä vähemmän huomiota mainosviesteihin samaan aikaan, kun mainosbudjeteista leikattiin miljardeja.

Menestyksekäs vuosi 2021 huipentui Cannes Lions -tapahtumaan, jossa OMD oli eniten voittoja kahminut mediatoimisto sekä Effies Indexin mukaan alan tehokkaimpia mediatoimistoja.

Kiitos kaikille asiakkaillemme, joita ilman nämäkään tulokset eivät olisi mahdollisia!

Markus Grannenfelt, toimitusjohtaja, OMD Finland