Mitä tarjolle keksien jälkeen?

Keksien poistuminen aiheuttaa monelle mainostajalle harmaita hiuksia ja pakottaa muuttamaan digitaalisen markkinoinnin mitattavuutta ja optimointia. Google antoi maaliskuun alussa tarkempia lisätietoja aikeistaan luopua kolmannen osapuolen evästeistä eli identiteettiin perustuvasta kuluttajadatan hyödyntämisestä alustoillaan ilman kuluttajien selvää suostumusta jakaa dataansa. Tämä muutos tulee voimaan, kun Chrome-selaimen kolmannen osapuolen evästeiden käyttö lopetetaan vuoden 2022 aikana. 

Muutos aiheuttaa sen, että tulosten luotettavasta mittaamisesta tulee entistä vaikeampaa. On varauduttava siihen, että online-mainonnan tuloksia joudutaan jatkossa arvioimaan enemmän kokonaisvaikutusten kautta yksittäisten konversioiden sijaan. Tämä ei kuitenkaan ole välttämättä ollenkaan huono asia, vaan voi auttaa näkemään kokonaiskuvan selkeämmin ja tekemään luotettavampia vertailuja eri mediaryhmien välillä. Evästedatasta kannattaakin ottaa nyt kaikki irti, kun vielä voidaan. Lisäksi olisi otettava keinovalikkoon aktiivisesti myös muita kohdennuskeinoja, kuten esim. kontekstuaalinen -, geo- tai aikakohdennus.   

Mainonnan tehokkuutta voidaan jatkossakin parantaa järkevällä kohdentamisella, ja tämän lisäksi luovan suunnittelun, oikean kanavamixin sekä mediatehokkuuden merkitys korostuu entisestään. Emoyhtiömme Omnicomin huhtikuun 2021 lopussa lanseeraama OMG Marketplace on ratkaisu juuri mediatehokkuuden parantamiseen. Nämä asiat ovat olleet jo aikaisemminkin moninkertaisesti ratkaisevampia markkinointi-investointien tuottavuuden kannalta kuin taktisen tason kohdentaminen ja optimointi. 

Digitaalisen markkinoinnin mittaaminen ja arvottaminen tulee muuttumaan käyttäjäpolkujen seuraamisesta jatkuvaan mallintamiseen ja olemme koneoppivin menetelmin pystyneet löytämään tapahtumien ja toiminnan välisiä suhteita.  

Millaisia löydöksiä olemme pystyneet tekemään käymällä läpi miljoonia havaintoja ja tietolähteitä? Omnicomin toimitusjohtajaTeemu Neiglick antaa ilmaiset vinkit digimarkkinoinnin tehostamiseksi keksien jälkeiseen maailmaan IAB:n Keksit, keksit, keksit -seminaarissa to 20.5.2021.  

Ilmoittaudu mukaan >>