Mediatoimisto OMD onnistui kasvattamaan asiakasmääriään pandemiakriisissä

Maailman suurin mediatoimistoketju OMD nousi RECMA-tutkimusyhtiön globaalissa vertailussa maailman parhaaksi mediatoimistoksi poikkeuksellisen koronavuoden aikana. Euroopassa ja COMvergencen vertailun perusteella myös Suomessa OMD onnistui hankkimaan uusia asiakkaita paremmin kuin yksikään kilpailijansa. Suomessa OMD voitti asiakasjoukkoonsa muiden muassa Alkon, Kiinteistömaailman, LänsiAuton ja H&M:n.

Maailman suurimpaan OMD Worldwide -mediatoimistoketjuun kuuluva OMD Finland menestyi viime vuonna uusasiakashankinnassa ja voitti useita merkittäviä asiakkaita. OMD sai Alkon, H&M:n, Helsingin kaupungin, Kiinteistömaailman, LänsiAuton sekä elokuvayhtiö SF Studiosin asiakkuudet.

Suomessa OMD nousi ykkössijalle mediatoimistoja seuraavan tutkimusyhtiö COMvergence:n uusasiakashankintaan keskittyvässä New Bizz 2020 -vertailussa. Samoin Euroopassa OMD-ketju kiri ensimmäiselle sijalle R3-tutkimusyhtiön uusasiakashankintavertailussa. Globaalilla tasolla mediatoimistoja vertaileva RECMA nimesi OMD-verkoston vuoden parhaiten menestyneeksi mediatoimistoksi ja mainitsi erikseen digitaaliset palvelut ja monipuolisen asiakaskannan.

– Pandemia iski toimialalle aluksi rajusti, ja moni joutui keskittymään kriisistä selviytymiseen. Me pystyimme katsomaan eteenpäin ja kasvattamaan asiakasmääräämme enemmän kuin mikään muu toimisto, toimitusjohtaja Markus Grannenfelt sanoo.

Suomessa OMD ei kirjannut viime vuonna lainkaan asiakasmenetyksiä, vaan asiakkaiden joukossa pysyivät muiden muassa Telia, Nissan, LähiTapiola, McDonald’s ja Ifolor. New Bizz -vertailun mukaan uudet asiakkaat tuovat OMD:lle lisää liikevaihtoa lähes 12 miljoonaa euroa.

– Alkuvuosikin on käynnistynyt hyvässä vireessä. Kasvavaan asiakasjoukkoomme on liittynyt muiden muassa Varma, Grannenfelt lisää.

Automatisointi nopeuttaa mainosostoja

OMD on kehittänyt pandemiavuoden aikana toimintatapojaan entistä asiakaslähtöisemmiksi ja ottanut käyttöön uudenlaisia työkaluja, jotka tuovat asiakkaille lisähyötyjä.

– Olemme onnistuneet nopeuttamaan mediaostamista automatisoinnilla. Uusien työkalujen avulla pystyimme jo pandemian varhaisessa vaiheessa tarjoamaan asiakkaillemme tukea liiketoiminnan kasvattamiseen ja brändien suojelemiseen, Grannenfelt sanoo.

Automatisoinnin avulla OMD on karsinut mediaostoista rutiininomaisia työvaiheita. Ketterämpi toimintatapa vapauttaa työaikaa asiakkaille lisäarvoa tuottavaan tekemiseen.

OMD Finland on osa kansainvälisen Omnicom Media Groupin omistamaa maailman suurinta OMD Worldwide -mediatoimistoa, joka tarjoaa asiakkaille mediastrategioita, tutkimuksia ja muita markkinointiviestinnän palveluita.