McDonald’s Cledos Meal -kampanja voitti Effie Awards Finland -gaalassa hopeisen pystin. 15–34-vuotiaille suunnatun mainoskampanjan keulakuvana esiintyy helsinkiläinen räppäri Cledos.
Mats Nyström, McDonald’s Finlandin markkinointijohtaja, kertoo että touko-kesäkuussa 2021 toteutettu Cledos Meal 5,95 -kampanja sai inspiraationsa yhdysvaltalaisen räppäri Travis Scottin ja McDonald’sin yhteistyöstä. Tämän innoittamana haluttiin löytää Suomessa paikallisia keinoja nuorten tavoittamiseen digitaalisissa kanavissa, sillä koronapandemian myötä ajanvietto ravintoloissa on estynyt.
“Mukavuudenhaluiset diginatiivit ovat meidän pääkohderyhmämme, jonka halusimme tavoittaa entistä houkuttelevammalla tavalla. Uskalsimme olla rohkean relevantti ja päätimme, että vain kohderyhmän tarvitsee ymmärtää sanoma”, Nyström kuvailee.
Cledos Meal 5,95 -kampanja suunniteltiin ja toteutettiin McDonaldsin pitkäaikaisten yhteistyökumppanien, OMD Finland, Nord DDB Helsinki sekä Food Folk Finland, kanssa. Tärkeän panoksensa antoivat myös Warner Music ja Coca-Cola Finland. Nyström kiittelee toimivaa yhteistyötä, jossa kaikki palaset loksahtivat paikoilleen. OMD:tä hän luonnehtii luotettavaksi kumppaniksi, joka suhtautuu tekemiseen yhtäläisellä intohimolla.
“Olemme tehneet OMD:n kanssa kaupallisesti menestyksekästä yhteistyötä jo vuosikausia. Heidän roolinsa on tuottaa markkina- ja kuluttajaymmärrystä, joiden pohjalta tehdään vaikuttavimmat mediavalinnat kohdeyleisö huomioiden – viestin sisältöä unohtamatta.”
Monikanavaista kampanjaa pyöritettiin muun muassa Ruudussa, YouTubessa, Spotifyssa, Facebookissa, Instagramissa ja Snapchatissa. “Nuoret ovat kriittisiä kuluttajia ja heidän tavoittaminen vaatii sekä luovuutta että dataa. Pitkäjänteinen mittaaminen esimerkiksi ekonometrisen mallinnuksen avulla todentaa meille, millaiset kanavat toimivat parhaiten. Mediavalinnat yhdistettyinä laadukkaaseen luovaan toteutukseen johti kaikin puolin onnistuneeseen lopputulokseen”, toteaa OMD:n Advisor, Media Activation, Iiris Antinoja.
Nyström arvioi, että merkityksellisintä kampanjassa oli uuden lähestymiskulman hyödyntäminen onnistuneesti. Tuotetta myytiinkin 45 prosenttia enemmän kuin vastaavassa, edellisvuonna toteutetussa kampanjassa.
“Saimme aikaan valtavan positiivisen näkyvyyden. Tracking-tutkimuksemme mukaan kampanjalla on ollut todella iso vaikutus kohderyhmän mielikuviin Mäkkärin brändistä. En ole koskaan nähnyt yhtä kovaa parannusta niin lyhyessä ajassa”, Nyström iloitsee.
Sen lisäksi, että mukana suunnittelussa oli asiantuntevia ihmisiä eri organisaatioista, oli artistin valinnalla Nyströmin mukaan suuri vaikutus kampanjan onnistumiseen.
“Cledosta ihanteellisempaa vaikuttajaa ei voisi olla. Hän oli aktiivisesti mukana suunnittelemassa kampanjaa ja teki paljon ylimääräistä sen eteen. Oivalsimme, kuinka tärkeää on, että vaikuttaja aidosti pitää brändistämme ja on täysillä mukana.”
Nyström kertoo, että McDonald’sin tavoitteena on tehdä maailmanluokan kustannustehokasta mainontaa, joka puhuttelee kohdeyleisöään.
“Osallistuminen Effie Awardsin kaltaisiin kilpailuihin auttaa meitä benchmarkaamaan tekemistämme. Kilpailuissa menestymistä merkityksellisempää on kyetä aidosti puhuttelemaan ydinkohderyhmää – ja vaikuttaa sen käyttäytymiseen esimerkiksi niin, että lähtevät itse jakamaan sisältöjä sosiaalisessa mediassa.”