Korona-seurantapalvelu kuluttajien reaaliaikaisista ostoaikeista livenä!

Koronakriisin aikana kysynnän ja tarjonnan lainalaisuudet ovat muuttuneet nopeasti ja epävarmuus heijastuu niin talouteen kuin kuluttajien ostoaikeisiin ja -käyttäytymiseen.

Olemme julkaisseet yhdessä Houston Analyticsin kanssa Korona-seurantapalvelun, joka tarjoaa mahdollisimman reaaliaikaista dataa siitä, miten me kuluttajat käyttäydymme!

Kyseisessä palvelussa seurataan lähes 30 eri kategoriassa kuluttajien ostoaikeiden kehittymistä yhdistämällä viikoittaisella paneelikyselyllä kerättävää ostoaiedataa hakukoneiden hakudataan ja dataa tullaan täydentämään eri toimialojen transaktiodatalla sekä eri lokaatioista kerättävällä paikannusdatalla. Kumppaneina palvelun ylläpitämisessä on mm. OP Pankki ja Telia.

Tekoälypohjaiset ennustemallit auttavat arvioimaan milloin markkina elpyy

”Palvelu tarjoaa jo nyt loistavan näkymän kuluttajakäyttäytymisen muutoksiin ja on selkeästi tunnistettavissa missä kiinnostus on laskussa ja missä taasen kiinnostus on hyvin lähellä normaalia. Kiinnostavinta ovat kuitenkin pian lisättävät ennakoivat mallit, jonka avulla voimme todella tarjota näkemyksellistä ”tulenjohtoa” asiakkaillemme, tunnistaa milloin tilanen alkaa elpymään ja on oikea hetki lisätä kommunikaatiota”, sanoo OMD:n toimitusjohtaja Markus Grannenfelt.

Palvelu pohjautuu viime syksynä lanseeratun tekoälyavusteisen markkinoinnin johtamisen alustan – Airomin – malleihin ja nyt toteutettuun versioon rakennetaan ennustemallit koronan liiketoimintavaikutuksista, jotka julkistetaan huhtikuun aikana. Ennustemallia pyritään parantamaan entisestään uusilla datakumppanuuksilla ja eri toimijoiden yhteispelillä palvelusta pyritään rakentamaan ajankohtaisin ja tarkin ennustepalvelu koronan vaikutuksesta eri liiketoiminnoille.

Kasvussa: Remontointi, pelaaminen ja kotimaiset tuotteet

Eristäytymisen aikana kuluttajat pyrkivät muuttuneissa olosuhteissa tuomaan tavalliset arjen aktiviteetit kotioloihin ja lisäämään yleistä asuinmukavuutta. Tämä näkyy verkossa tapahtuvien liikunta-aktiviteettien rajuna kasvuna ja esim. 21% sanoo lisäävänsä rakentamista tai kodin remontointia.

Muita merkittäviä nousijoita ovat mm. kotimaisten tuotteiden lisääntynyt käytto, 34% lisää, sekä digitaalinen pelaaminen, jota lisää 31%.

Maaliskuussa lisääntynyt uutisointi sijoittamisen mahdollisuuksista näkyy piikkinä hakukonekäyttäytymisessä ja käyttäytymisessä, mutta perinteiseen tapaan 27% suomalaisista aikoo lisätä rahan säästämistä tilille tai käteisvaroina.

Koronan vaikutukset Suomessa & maailmalla

OMD seuraa reaaliaikaisesti Koronan vaikutuksia markkinointiin ja mediaan niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Keräämme viikoittain päivitystä eri markkinoista ja jos yritystäsi kiinnostaa päivitetyt tiedot kansainvälisesti olethan yhteydessä!

 

 

Haluatko ennusteen omalle yrityksellesi? Ota yhteyttä